Visie2018-04-18T06:15:05+00:00

Visie Jaap en Aleid Rensen – De verdwenen dierentuin

Van 1970 tot 1995 hadden Jaap en Aleid Rensen de leiding over het Noorder Dierenpark. Het park werd toonaangevend door de landschappelijke en museale inrichting en de nadruk op educatie. Naast (inter) nationale erkenning leidde dat jaarlijks tot 1,7 miljoen bezoekers.

In 2016 besloot de gemeenteraad van Emmen na langdurige bedenkingen en onderzoeken het Noorder Dierenpark af te breken, om buiten het centrum een ‘belevingspark’ te bouwen. Om de herinnering aan het park levend te houden, schreef Aleid Rensen in 2013 het boek ‘De verdwenen dierentuin’. Nog steeds denken Jaap en Aleid Rensen met veel liefde terug aan hun kwart eeuw Noorder Dierenpark:

“Daarom betreuren we het zeer dat het nu ‘een verdwenen dierentuin’ is. Met financiële steun van de Stichting JAR kan de herinnering levend blijven. Wij hopen dat hierdoor de identiteit, sfeer en eigenheid van het Noorder Dierenpark – waaraan wij met zoveel liefde en passie hebben gewerkt – niet helemaal zullen verdwijnen. En dat nieuw talent op deze plek de ruimte krijgt.”